Restoran 1

Mamat : Wak, bacaa tak lagi beghitaa pase bantahan sebat untuk wanita?
Wak : Wak nggak baca, tapi Suleman ada kasi tau di mejid lephas Isyak semalam.
Mamat : Betulla wak...kesian laa kat depaa tu kan, dah laa peghempuan, kena sebat pulak.
Wak : Ish kamu ni, kok begitu. Kamu kerjhanya apa Mat?
Mamat : Pase apaa wak? Tukang masak restoren ni laa.
Wak : Haa..apa masakan sepesel kamu?
Mamat : Laksa Penang laa wak, apa lagi?
Wak : Coba pikir, kamu tengah mashak laksha, tiba2 wak dateng bagitau lakhsa kamu nampak kurang asem, kurang garem, nggak ada cengkih, kelembak dengan daun silom. Wak dateng nak tambah shemua bende2 tu, kamu kasi nggak?
Mamat : Manaa buleh wak! Sayaa tau laa masakan saya, manaa buleh tambah sukaa2 bendaa tu.
Wak : Tu lah pasal. Itu kan lakhsa kamu, kamu ngerti bagaimana laksha kamu. Kita jugha beghitu, Allah yang buat, Allah tau bagaimana ramuan idup kita, kenapa kita tak pashal2 nak buat ikut shuka kita. Kita kena ikut apa Allah shuka, bukan begitu Mat? Itu pun bharu enem kali, bukan lagi yang shepatutnya dalam hukum ashal.
Mamat : err! Betullah tu wak. Tapi Wak, ni sebat ni...
Wak : Itulah, kamu ingat shebat macam mana? Ini hukum syarak, shebatnya pun pake hukum syarak. Bukan macham shebat dadah ito. Lagi shatu, kamu tau pashal apa hukum faraid laki2 dapet dua perempuan dapet shatu?
Mamat : Tak tau wak, pase apa wak?
Wak : Aku jugha nggak tau, tapi aku tau Allah Maha Tau yang terbaik buwat hambanya. Aku ikut shaja..
Mamat : Iyalah wak, saya silap, saya minta maaf wak.
Wak : Lho...kok mintak maaf shama aku, mintak shama Ghusti Allah.
Mamat : Baik Wak, sayaa faham.
Wak : Baghuslah kalo begitu. Udah, tolong kira ini semua.

Read Users' Comments (0)

0 Response to "Restoran 1"

Post a Comment